VoIP staat voor Voice Over Internet Protocol en houdt in dat je via internet kan bellen. Daarbij is geen analoge telefoonlijn meer nodig. Bovendien kan je naast spraak ook andere digitale informatie meezenden. Het wordt veel gebruikt in de zakelijke wereld maar toch heeft het ook zijn nadelen. In dit artikel geven wij de voor- en nadelen van VoIP. 

Voordelen

Kosten

Om te beginnen zijn de lagere kosten een groot voordeel. De aanschafkosten van de hardware zijn niet hoger dan de traditionele manier van bellen. Verder bepalen de infrastructuur en het aantal telefoons en medewerkers de kosten. De verschillen kunnen oplopen tot wel 70%. Deze grote besparing zit in de maandelijkse kosten. Het bellen is namelijk onbeperkt. Je betaald maandelijks een vast bedrag ongeacht hoeveel je belt. Bovendien zijn er interne kosten die verleden tijd zijn zoals administratiekosten en telefoondeclaraties. Tevens kan je vaak een korting krijgen op een zakelijk mobiel abonnement

Betere bereikbaarheid

Internettelefonie maakt een bedrijf zeker beter bereikbaar. Zo kunnen gesprekken worden doorgeschakeld naar een mobiele telefoon op een bepaald tijdstip. Het kan dan afhangen van specifieke omstandigheden die in een tijdschema worden weergeven. Op deze manier kan een klant altijd je bedrijf bereiken en hebben je medewerkers nog privacy. 

Grotere functionaliteit

Bij het gebruik van IP-telefonie zal je merken dat er veel meer opties zijn dan bij een traditionele centrale. Ook heeft het meer gebruiksgemak. Bij VoIP zijn er diensten samengevoegd waardoor je makkelijk kan samenwerken aan bestanden tijdens een gesprek of een video conference call. 

Flexibiliteit

Met VoIP kan je veel telefoonnummers toevoegen. Voor grote bedrijven is dit een must. Bij een traditionele telefoonlijn moet er voor elke telefoon die erbij kwam een fysieke infrastructuur worden aangelegd. Met internettelefonie is dit niet meer nodig. Slechts een internetkabel inpluggen is voldoende. 

Nadelen

Er zijn helaas ook enkele nadelen aan IP bellen. De meeste nadelen zijn van technische aard die zelf lastig te verhelpen zijn. Zo is VoIP lastig in te stellen, is het niet mogelijk zonder internet en worden de prestaties minder bij drukte op het netwerk. Dat gaat vervolgens ten koste van de kwaliteit van het telefoongesprek. Ook heb je er speciale toestellen voor nodig en hebben ze een eigen stroomvoorziening nodig. 

De voordelen van VoIP hebben echter de overhand ten opzichte van de nadelen. Het is dan ook aan te raden om als groot bedrijf over te stappen van vaste telefonie naar VoIP

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *